زانتیا در ایران با دو موتور عرضه شده است

لطفا در خصوص پژو پارس دوگانه سور دو ایربگ داشبورد جدید اطلاعات بدهید. صندلی جدید و دارای ایربگ راننده میباشد .

توسط AKHBAREMAAAA در 10 شهریور 1400

لطفا در خصوص پژو پارس دوگانه سور دو ایربگ داشبورد جدید اطلاعات بدهید. صندلی جدید و دارای ایربگ راننده میباشد . این موتور با کد اصلی XU7 که البته ۱۶ سوپاپ شده بود با منیفیولد جدید علاوه بر زانتیا ۱.۸ روی پارس elx هم نصب شده بود که ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید می کرد. البته در برخورد روبرو وضعیت برای راننده بسیار اسفناک تر است، طوری که سینه، لگن، ران و زانوی راننده به شدت دچار صدمه می شود. هیوندای کوپه در زمان عرضه درایران، تنها کوپه ارزان قیمت(زیر ۵۰ میلیون) بازار به شمار میآمد. به همین دلیل خرید و فروش سیتروئن زانتیا در بازار خودروهای دست دوم رونق بسیاری دارد و برخلاف رقبایی همچون مزدا 323 یا تویوتا کرولا همنسل، مشتریان زیادی برای این خودرو به چشم میخورند. كجا 605 در برابر ماكسيما برنده مطلق بوده؟ 605 هاي 12 سوپاپ هم كه 170 اسب دارن و با وزن 1415kg به گرد ماكسيما هم نمی رسن. در زمان تغییرات ارتفاع روغن به مخزن اصلی برمیگرده و در اونجا نه تنها در مجاورت هوا قرار میگیره بلکه روغن در مجاورت گرد و غبار نیز قرار میگیره و روغن هم که جازب گرد و غبار هست به مرور روغن دارای گرد و غبار شده و این موضوع بسیار در سیستم ترمز تاثیر منفی میگذاره.

سیتروئن این خودرو را در دو اتاق لیفت بک و استیشن، عرضه می کرد. این خودرو که در سال 1389 از خط تولید خارج شد یک خودروی پرشتاب و پر طرفدار است که امروز در z4car به بررسی معایب این خودرو می پردازیم. خوب من فقط خواستم یک اطلاعات خلاصه و کلی بدم تا جدیدترین و پیشرفته ترین سیستم تعلیق سیتروئن و پیشرفتهایی که کرده را موتور زانتیا برایتان توضیح دهم. ماشین هم تقریبا نو و طرف هم اتو کشیده بود نه به خودش نه به ماشینش میومد که دست کاریش کرده باشه حدود ۱۰ دقیقه ای با این سرعت میرفتم ببینم ۴۰۵ تا کجا میتونه اینطوری بره که اتوبان تمام شد و افتادیم تو کمربندی و سرعتم حدود ۸۰ بود. این خودرو با موتور ۲ لیتری که ۱۳۷ اسب بخار نیرو تولید میکند در حدود ۳/۹ ثانیه از صفر به صد کیلومتر می رسد؛ که این عدد در مقابل خودروهایی مثل سمند ، پژو پارس و ۴۰۵ عدد بسیار خوبی هستند و می توان گفت تقریبا حدود ۱ یا ۱.۵ ثانیه با ماکسیما فاصله دارند، که به نسبت ۶۰ اسب بخار نیروی کمتر واقعا می توان گفت سیتروئن به خوبی توانسته موتور و گیربکس را هماهنگ کند تا شتابی عالی را برای زانتیا بسازد.

اين موتور رو 530i E39 نصب بوده و 231 اسب 300nm گشتاور داشته كه اگه با ماكسيما مقايسه كنيد ميبينيد ماكسيما خيلي هم ازش كمتر نيست و فقط 4 اسب كمتر و 5nm گشتاور كمتر داره نسبت به موتور 3000 BMW هم زمان خودش كه جزوه بهترين موتورهاي 3000 زمانه خودش بوده. در یک جایی خونده بودم که اگه تسمه پاره بشه چون کل سیستمهای هیدرولیکش قدرتشونو از اون میگیرن کلا تعلیق و ترمز تعطیل میشه. اگه فكر مي كنيد موتور ماكسيما آنچنان چيز خاصي نيست جالبه بدونيد با يكي از بهترين موتورهاي زمان خودش يعني موتور M54B30كه براي BMW بوده مي تونسته رقابت كنه و زياد كم نياره. قبل از اينكه بگيد موتور ماكسيما چيزه خاصي نيست بهتر بود يه تحقيق مي كردين. حتي نمونه اصلاح شده موتور زانتيا V6 هم تو قدرتو گشتاور نمي تونه حريف ماكسيما بشه اونوقت شما ميگيد موتور ماكسيما چيزه خاصي نيست ؟ تو شتاب ماشینا تو دور بالا هستن و تو دور بالا افت گشتاور زانتیا بیشتره و به همین خاطر توانش هم کمتر شده. تازه محاسبات بالا تو دور ماکس گشتاور بود.

تو بقیه دنده ها هم نه تنها ماکسیما با نیروی بیشتری شتاب میگیره بلکه دنده های طولانی تری هم داره و بیشتر می تونه تو همون دنده بمونه در صورتی که زانتیا V6 هم با نیروی کمتری داره شتاب میگیره و هم زودتر باید دنده عوض کنه. داشتن استاندارد لازم در این زمینه سبب می شود که موتور خودرو روان تر و نرم تر کار کند. در سیستم خنک کاری میزان دما توسط یک سنسور سنجیده شده و به قسمت ECUاطلاع داده می شود سپس واحد پردازش با مقایسه این دما با مقدارهایی که در واحد حافظه خود از قبل توسط استانداردهای معرفی شده توسط طراح موجود است، فرمانی را به پایه های مناسب مدار مجتمع ارسال می کند و رله مناسب توسط فرمان واحد پردازش فعال شده و با فعال شدنش رله و مدار فن شروع به کارمی کند به این بوسیله کنترل بیشتر و بهتری را در زمان خاموش و روشن بودن فن ها خواهیم داشت.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن