چطور می توان در صنعت از جک پنوماتیک استفاده نمود؟

واژه پنوماتیک از واژه ای یونانی به اصطلاح پنوما برگرفته شده است که معنای باد را داراست. پنوماتیک در علم فیزیک

توسط AKHBAREMAAAA در 31 مرداد 1400

واژه پنوماتیک از واژه ای یونانی به اصطلاح پنوما برگرفته شده است که معنای باد را داراست. پنوماتیک در علم فیزیک به نوعی فناوری اطلاق می شود که در اثر فشار هوا نوعی انرژی و نیرو جهت به حرکت درآوردن اجسام تولید میشود. جالب است بدانید ریشه این کشف و فناوری به اواسط قرن اول برمیگردد. در آن زمان مردی از اسکندریه در کتاب خود از تکنولوژی پنوماتیک با استفاده از هوا سخن گفته بود. سال ها و یا حتی قرن ها بعد یک فیزیکدان آلمانی پا را فراتر نهاد و آن فناوری را تکمیل کرد.

امروزه بیشتر صاحبان مشاغل جهت تسهیل روند تولید خود از این فناوری بهره برده و با خرید جک های پنوماتیک در زمان، نیرو و هزینه خود صرفه جویی می‌کنند. مزایای استفاده از انواع جک پنوماتیک بسیار زیاد است، مخصوصا اینکه بهترین شیوه برای جابه جایی، انتقال، بسته بندی و پرس کردن مواد تولیدی در صنعت است. مهمترین و غیر قابل انکار ترین مزیت جک های پنوماتیک، دوستدار محیط زیست بودن آن است چراکه هیچگونه آسیبی به محیط زیست مان وارد نمیکند و تنها از هوا بهره میبرد.

برای استفاده از جک پنوماتیک در صنعت در وهله اول باید نوع جک پنوماتیک مناسب تولیدی خود را بیابیم. هر صنعتی نیازی دارد، و برای هر نیازی نوع خاصی از جک ها طراحی و در شبکه بازار توزیع شده اند بنابراین تهیه نوع مناسب کارکرد ما از مهمترین ها است.

برای استفاده از جک های پنوماتیک دقت به نکات زیر ضروی و لازم الاجرا است:

 1- برای انتخاب نوع جک پنوماتیک خود باید با توجه به کارایی تولیدی مان، قطر مناسبی از جک را برگزینیم.

2- قبل از راه اندازی جک پنوماتیک باید از تمیز بودن تمام ورودی های سیلندر مطمئن شویم چراکه وجود هرگونه آلودگی درون ورودی ها فرایند صحیح کار را بهم میریزد بنابراین از این مسئله اطمینان حاصل کنید.

3- هرگز به بدنه جک پنوماتیک فشار و نیرو وارد نکنید زیرا این کار آسیب جدی به اعمال دستگاه وارد می نماید.

4- در استفاده از جک پنوماتیک در محیط های سرد از یخ زدن آب جلوگیری کنید و اقدامات لازم را انجام دهید. حدالامکان جک را در محیط سرد و یخبندان قرار ندهید.

5- همه دستگاه ها و همه فناوری ها حساس به گرد و غبار هستند بنابراین جک پنوماتیک خود را همیشه تمیز نگه دارید و اگر مدتی از آن استفاده نمیکنید سعی کنید درز ها و ورودی ها را با پارچه بپوشانید تا از ورود غبار جلوگیری کنید. این عمل به افزایش طول عمر دستگاه تان کمک شایانی میکند.

 

6- سرعت و واحد مراقبت جک پنوماتیک خود را مدام چک کنید تا به ارتقای کیفیت تولید خود کمک کنید. همچنین سنسور و شیر برقی مناسبی را برای جک خود تهیه کنید و از هزینه های مجدد و دوباره کاری ها جلوگیری کنید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن