متنی که میخوانید مقایسهای میان دو خودرو در کلاس هاچبک یعنی پژو 207 اتوماتیک و رنو ساندرو اتوماتیک است که در سالهای اخیر بسیار موردتوجه قرارگرفتهاند. محبوبیت این کلاس خاص در کشور ما خودروسازان را بر آن داشته است تا بیشتر به سمت مونتاژ و واردات این خودروها متمایل شوند. ساندرو یکی دیگر از محصولات رنو است که بر اساس پلتفرم لوگان ساخته و در سال 2008 به بازارهای جهانی عرضه شد. این خودروی خوشفرم در سال 1394 توسط پارسخودرو با دو گیربکس دستی و اتوماتیک در اختیار خریداران ایرانی قرار گرفت. در سوی دیگر گود، پژو 207 با پشتیبانی ایرانخودرو قرار گرفته است. این خودرو یک فیسلیفت از پژو 206 محسوب شده و برای اولین بار در سال 1391 به بازارهای خودرو ایران راه یافت.
طراحی
بهطورکلی طراحی ساندرو بیشتر المانهایی را که در تندر 90 بهکاررفته با خود به دوش میکشد. استفاده از چراغهای اصلی بزرگ در قسمت جلو که در دو طرف یک جلوپنجره عریض قرارگرفتهاند، جلوهای عضلانی به نمای جلویی ساندرو بخشیده است. همچنین استفاده از دربهای بزرگ با شیشههایی که فضای بیشتری را نسبت به بدنه اشغال کردهاند، در کنار سپرهای برجسته و درب صندوق بار حجیم توانستهاند ظاهری ساده اما دوستداشتنی به این خودروی فرانسوی ببخشند.
پژو 207 شباهت زیادی به نسل پیشین خود یعنی پژو 206 دارد. تنها تفاوتهای ظاهری جزیی مانند ورودی هوای بزرگتر در سپر 207، چراغهای محدب و همرنگی دستگیره دربها با زه جانبی چهره این دو خودرو را از یکدیگر متمایز میکند.
کسانی که قبلا تجربه رانندگی با تندر 90 را داشتهاند، نمیتوانند تفاوتی میان طراحی داخلی این خودرو با ساندرو بیابند. بااینحال طراحان تلاش کردهاند تا با تغییر طرح داشبورد، غربیلک فرمان، رودریها و رنگ زمینه صفحه نشاندهنده تا حدودی چهره متفاوتی به فضای داخلی ساندرو ببخشند. اگرچه طراحی کابین ساندرو بسیار ساده بوده و تقریبا هیچیک از المانهای امروزی زیبایی ظاهری را در خود ندارد. در مقابل قرارگیری صفحهنمایش در بالای داشبورد، طرح اسپرت غربیلک فرمان و جایگذاری دکمههای کنترلی بر روی آن به پژو 207 کمک کردهاند تا در طراحی داخلی رقیب خود را جا بگذارد. ازنظر فضاسازی داخلی برای سرنشینان جلو هر دو خودرو موفق عمل کردهاند. اما سرنشینان عقب نهتنها فضای کمی در اختیار دارند بلکه با عبور از ناهمواریها، ضربات بدی را تجربه میکنند.
امکانات رفاهی
رنو ساندرو در بخش امکانات رفاهی نیز با کملطفی مواجه شده و نتوانسته خود را به رقیبان بازار امروز برساند. چراغهای مهشکن، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغهای جلو از داخل، تهویه مطبوع دستی، سیستم صوتی با چهار بلندگو و ورودیهای AUX، USB، MP3 و بلوتوث، کلیدهای کنترل پشت فرمان، ایموبلایزر، آینههای جانبی برقی مجهز به گرمکن، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت، کامپیوتر سفری و قفل مرکزی فهرست امکانات رفاهی ساندرو را تشکیل میدهند.
در مقابل پژو 207 با افزودن امکاناتی چون دیلایت به چراغها، 2 بلندگو و یک نمایشگر لمسی 7 اینچی به سیستم صوتی، سنسور پارک عقب به سیستم هشداردهنده، کروز کنترل و دوربین دندهعقب به فهرست بالا توانسته امکانات رفاهی خود را تکمیل کند. همچنین با تبدیل سیستم تهویه مطبوع از حالت دستی به خودکار و فرمان از حالت هیدرولیکی به برقی توانسته در رده بالاتری نسبت به رقیب خود قرار گیرد. جابجایی دکمههای کنترلی از قسمت پشت فرمان به روی آن در این خودرو دسترسی و کنترل امکانات موجود را تا حد زیادی آسان کرده است.
مشخصات فنی
رنو ساندرو حتی در بخش فنی نیز وفاداری خود را به تندر 90 حفظ کرده و از پیشرانه K4M بهکاررفته در آن برای تولید 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور بهره گرفته است. این پیشرانه 1.6 لیتری که در 100 کیلومتر سیکل ترکیبی 8.3 لیتر سوخت مصرف میکند، به یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک متصل است و توانسته شتاب صفر تا صد 11.5 ثانیه و بیشینه سرعت 170 کیلومتر بر ساعت را به ثبت برساند.
پیشرانه پژو 207 نیز مانند بیشتر محصولات پژو از نوع TU5 بوده که 1.6 لیتر ظرفیت دارد. حداکثر توان تولیدی توسط این پیشرانه 105 اسب بخار و بیشینه گشتاور 142 نیوتن متر عنوان شده است. پژو 207 با بهرهگیری از یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک میتواند در 12.6 ثانیه از صفر به صد برسد. مصرف سوخت این خودرو 7.1 لیتر به ازای صد کیلومتر پیمایش در سیکل ترکیبی و حداکثر سرعت آن 190 کیلومتر بر ساعت است که آن را به یک خودروی اسپرت موردپسند جوانان تبدیل کرده است.
ایمنی
میتوان تجهیزات ایمنی همچون دو کیسه هوا و سیستمهای ترمز و پایداری ABS و EBD را در هر دو خودرو یافت. در این مورد رنو ساندرو باوجوداینکه تنها در چرخهای جلو از ترمزهای دیسکی استفاده کرده است، به دلیل کسب سه ستاره ایمنی از موسسه یوروانکپ توانسته اعتماد بیشتری را به خود جلب کند. این در حالی است که رقیب ایرانی-فرانسوی آن در هیچ تست ایمنی شرکت نکرده و تنها به پشتوانه شباهت با پژو 206 و چهار ستاره این خودرو در تستهای ایمنی میتواند در این بخش نمره قبولی بگیرد. البته بهتر است که گول ظاهر ستارهباران پژو 207 را نخورید زیرا ساندرو هشت سال پس از پژو 207 آزمونهای ایمنی را پشت سر گذاشته و بیشک استانداردهای بهروزتر و سختگیرانهتری را همراه خود دارد.
جمعبندی
هر دو خودرو دارای ظاهری قابلقبول هستند. بااینحال پژو 207 به دلیل بهرهگیری از المانهای اسپرتتر توانسته نظر جوانان را به خود جلب کند. همچنین هماهنگی فنی میان پیشرانه و جعبهدنده رانندگی با ساندرو را دلپذیرتر کرده است تاجاییکه سفت بودن فرمان قابلچشمپوشی است. اما گیربکس پژو 207 عملکرد قابلقبولی نداشته و گاهی کند و همراه با تقه کار میکند که البته تلاش شده تا با بالا بردن قدرت هندلینگ و نرمی فرمان این مشکل تا حدودی سرپوش گذاشته شود.
در بازار خودروهای کارکرده نیز هر دو خودرو جایگاه خوبی دارند زیرا هردو عضو یک کلاس پرطرفدار هستند. در ضمن کیفیت خوب خدمات پس از فروش و در دسترس بودن قطعات نیز به این بازار کمک شایانی کرده است. درنهایت میتوان گفت که پژو 207 همراه خوبی در مسیرهای شهری است. درحالیکه ساندرو یک خودروی کماستهلاک است که میتواند هم در مسافرتهای شهری و هم خارج از شهر مورداستفاده قرار گیرد.
منبع:
آیا قیمت پژو 207 اتوماتیک مناسب است؟ ویستا نیوز