ژئوپارک قشم از لیست یونسکو حذف خواهد شد!

ژئوپارک قشم از لیست یونسکو حذف خواهد شد! قشم از جمله معروف ترین جزایر جنوبی ایران به شمار می رود که در تمام

توسط AKHBAREMAAAA در 25 تیر 1399
ژئوپارک قشم از لیست یونسکو حذف خواهد شد! قشم از جمله معروف ترین جزایر جنوبی ایران به شمار می رود که در تمام طول سال افراد بسیار زیادی به صورت شخصی و یا با استفاده از خدمات تور قشم lahzeakhar به آن سفر کرده و از مناظر طبیعی و گردشگری این منطقه به همراه تفریحات آبی هیجان انگیزی که دارد استفاده می کنند. یکی از جمله معروف ترین جاذبه های طبیعی جزیره قشم، ژئوپارک قشم است. این پارک طبیعی سال هاست که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است اما به تازگی اتفاقاتی در آن رخ داده که خطر حذف آن از لیست یونسکو را بیش از پیش جدی نموده است. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با ژئوپارک قشم و همچنین دلایل حذف احتمالی آن از لیست یونسکو را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.    

ژئوپارک چیست؟

طبق تعریف جهانی که از ژئوپارک صورت گرفته است به طور کلی به منطقه ای که در آن میراث زمین شناختی با مدیریتی دقیق و دائمی، حفظ و نگهداری می شود و از وسعت قابل قبولی نیز برخوردار بوده و مرز های آن به طور کامل مشخص است ژئوپارک گفته می شود. ژئوپارک می بایست دارای چندین پدیده بارز زمین شناسی در محدوده خود باشد و این محدوده قابلیت توسعه اقتصادی جوامع اطراف خود را نیز داشته و نقش موثری در آن ایفا کند. بسیاری از ژئوپارک هایی که در سراسر جهان وجود دارند، در کنار جاذبه های زمین شناسی در آن ها آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی و میراث طبیعی و فرهنگی نیز یافت شده است که همین امر سبب افزایش جذابیت بازدید از ژئوپارک ها در بین مردم شده است.     معرفی ژئوپارک قشم در ایران نیز ژئوپارک قشم یکی از جمله معروف ترین و بزرگ ترین ژئوپارک هایی است که تا کنون کشف شده است و بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی در همه مواقع سال با سفر به این جزیره مایلند تا از این ژئوپارک طبیعی بازدید کنند. به طور کلی 112 ژئوپارک جهانی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است که ژئوپارک قشم یکی از آن هاست. در سال 1385 این ژئوپارک در لیست سازمان یونسکو به ثبت رسید اما در سال 1391 به دلیل آنچه ضعف مدیریت مجموعه قشم در حفظ و نگهداری از این ژئوپارک بیان شد از فهرست جهانی یونسکو خارج شد. سال های بسیاری تلاش شد تا این ژئوپارک طبیعی دوباره در لیست جهانی ژئوپارک های یونسکو به ثبت برسد ولی این امر تا سال 1396 رخ نداد. در سال 1394 و با تغییر دولت و همچنین مدیریت قشم، تلاش های بسیار زیادی در زمینه ثبت مجدد ژئوپارک قشم در لیست یونسکو صورت گرفت و این ژئوپارک توانست در سال 1396 به مدت 4 سال دیگر یعنی تا سال 2020 کارت سبز فعالیت در زیر نظر یونسکو را دریافت نماید.    

تخریب ژئو پارک جزیره قشم علت حذف از یونسکو

به تازگی خبر های بسیاری از حذف مجدد ژئوپارک جزیره قشم از لیست یونسکو به گوش می رسد. عمده دلیلی که به جهت حذف ژئوپارک قشم از فهرست یونسکو بیان می شود در رابطه با تخریپ ژئوپارک جزیره قشم است. در بسیاری از خبرگزاری های مطرح ایرانی آمده است که یونسکو به دلیل افتتاح مرکز پرورش میگو در حاشیه ژئوپارک قشم و تخریب بخشی از این ژئوپارک طبیعی قصد دارد تا این ژئوپارک را از لیست ژئوپارک های طبیعی خود خارج کند. این در حالی است که ژئوپارک قشم عنوان اولین ژئوپارک طبیعی را در خاورمیانه دارا بوده و توانسته است تا کنون بازدید کنندگان بسیاری را از سراسر جهان برای بازدید از این جاذبه طبیعی به ایران کشاند و حذف آن از لیست سازمان یونسکو می تواند از معرفی بیش پیش این منطقه طبیعی به جهانیان جلوگیری به عمل آورد. امید است با چاره اندیشی های مدیران جزیره قشم خطر حذف این منطقه طبیعی به طور کامل رفع و این ژئوپارک برای حداقل 4 سال دیگر در لیست سازمان یونسکو باقی بماند.
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن